Verze vašeho prohlížeče není podporovaná. Stáhněte si aktuánlí verzi. http://windows.microsoft.com/cs-cz/internet-explorer/download-ie

Anketa

Chtěli byste se v budoucnu věnovat podnikání?
  • Hlasů: (0%)
  • Hlasů: (0%)
  • Hlasů: (0%)
  • Hlasů: (0%)
  • Hlasů: (0%)
Hlasů celkem:
First Vote:
Last Vote:
 
Powered by Sexy Polling
 

Vyhledávání

Kariérové poradenství je systém poradenských služeb, jejichž cílem je pomáhat při rozhodování o profesní a vzdělávací orientaci. Služby jsou realizované jako aktivity ve školách, které mají pomoci žákům ujasnit si vlastní kariérní cíle a porozumět světu práce. Patří zde individuální či skupinové poradenství, které zahrnuje škálu informačních, diagnostických, poradenských, motivačních i vzdělávacích činností, které sledují společný cíl, a to pomoci jedinci při rozhodování o další vzdělávací a profesní dráze. 

 Historie a současnost:

V českém školství sahají kořeny do 50. let 20. století. Činnost poradenství byla 25 let upravena vyhláškou č. 130/1980 Sb., o výchovném poradenství. Novelizována byla pouze jedenkrát. V roce 2005 byla nahrazena vyhláškou č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních. Pojem kariérové poradenství není legislativně ukotven (školský zákon jej nezná).

Složky kariérového poradenství:

a) postupné a soustavné poskytování informací žákům o typech a druzích SŠ a VŠ, o možnostech a požadavcích studia na nich, o soustavě studijních oborů, o         povoláních, pro která tyto obory své absolventy připravují, o činnosti a nárocích, které tato povolání kladou na pracovníky, o zvyšování kvalifikace, o systému     sociálního zabezpečení atd.

b) komplexní sledování a hodnocení vývoje žáků, rozvíjení jejich sebepoznávání a sebehodnocení

c) vytváření podmínek pro rozvoj vlastností důležitých pro jejich další studijní a profesní vývoj

d) konzultační pomoc při ujasňování osobních představ o dalším studiu či povolání a při volbě dalšího studia či povolání 

e) diagnostika či podrobná analýza osobnosti

f) poskytování informačních materiálů či testů

g) rozvoj kompetencí k samostatnému rozhodování a volbě o studijní a profesní dráze

Zprostředkovatel kariérového poradenství na školách:

Poradenství bývá zajištěno výchovným poradcem a školním metodikem prevence, kteří spolupracují s dalšími pedagogickými pracovníky. Na velkých školách také paralelně působí i školní psycholog či speciální pedagog. 

Funkce výchovného poradce: 

a) informace o typech škol, požadavcích a předpokladech přijetí

b) administrativní činnosti (sběr přihlášek ke studiu, besedy, vedení písemných záznamů)

c) kooperace se školním metodikem prevence, školním psychologem a ostatními pedagogy

d) sledování a hodnocení vývoje žáka

e) spolupráce s pedagogicko-psychologickými poradnami, klinickými psychology aj.

f) sledování vývoje trhu práce a sběr aktuálních informací

g) zajištění základních šetření k volbě povolání

h) pomoc žákovi přijmout svobodné rozhodnutí i s jeho důsledky, ujasnění krátkodobých i dlouhodobých cílů

ch)konzultace pro žáky i rodiče

Kariérové poradenství spočívá zejména v tom, vést žáka při vlastním objevování a rozhodování. Předmětem je tedy motivace k přemýšlení o otázkách svého budoucího života a sebepoznávání, orientace ve světě práce a schopnost vyhledávání informací a jejich hodnocení. 

Zdroj: http://www.vychova-vzdelavani.cz/karierove-poradenstvi/

          http://www.infoabsolvent.cz/

all-article-btn

Dnes15
Včera33
Tento týden128
Tento měsíc398
Celkem54933

Visitor IP : 18.116.13.113 26. 4. 2024 21:39